Stálá expozice nazvaná SOUČASNÁ KERAMIKA vznikla v roce 2006 z darů účastníků bienále Keramické setkání. Představuje tvorbu čtyřiceti výtvarníků především z ČR. Nalezneme ji v podzemním prostoru výstavní síně pod synagogou v ulici Na Hradbách. Do budoucna se počítá s jejím rozšiřováním. Vstup je zdarma a zajišťuje jej Infocentrum.
Děkuji všem výtvarníkům za podporu myšlenky této sbírky.
Mgr. Pavel Rajdl
,,Můj vztah ke keramice je vřelý. K porcelánu vřelejší."
Pomalu se propracovávám od ryze užitkové keramiky k objektům nvyjadřujícím emoce, od hlíny zpracované vytáčením na kruhu přes rozměrné, robusní zahradní plastiky ze šamotové hlíny ke křehkému porcelánu, do kterého je možné zapisovat sny.
Keramický reliéf, vycházející z krajiny a jejich proměn. Vytváří abstrahované celky pomocí detailu a jeho multiplikace v prostoru krajiny, tvarované přírodními či lidskými zásahy, přičemž pracovní deska a rozměry pece tvoří žádoucí omezení, v důsledku, ale i v počátečním uvažování, geometrické. Podložka nízkého reliéfu, zprvu anonymní nosič, hraje stále větší roli, vlní se, otevírá se do prostoru a zasahuje jak do samotného reliéfu, tak do významu sdělení.
Hlína mě okouzlila. S úžasem objevuji její skryté taje a možnosti. Tvorba mi dává pocit dítěte na velké dobrodružné výpravě.
CAITHAML DAVID
Bydlím ve staré vesničce, na polích najdeme střepy prastaré keramiky. Vyrábím další keramiku, aby jí mohl někdo v budoucnosti vyhrabat z hlíny na dvorku.
výtvarné umění je náplní a vyjádřením mého já.
Kultura jako celek a zvláště pak umění výtvarné, je pro můj život velmi podstaným a zásadním elementem bez kterého bych nebyl sám sebou.
Plynutí času....naděje zůstává....
Rád používám k výpalu keramiky palivové pece s otevřeným plamenem, kdy se oheň a poletující popel podílí na tvorbě díla.
DRDA PAVEL
,,Zpočátku to byla určitá touha zkusit ji vytvořit, ale také strach začít. Pak mi pod rukama vyrostlo první torzo a přineslo mi báječný pocit radosti a uspokojení. Od té doby se k figurám vracím neustále. Staly se takovým mým trápením, ale i vášní."
Baví mě budovat z malých kousíčků hlíny, jejich opakované,neustávající tiché vrstvení usoustřeďuje a zklidňuje, tvar pak vzniká téměř sám.
Vše je hlína, vše je sjednocené. Práce s ní možná nabízí některým umělcům ten nejbližší, nejintimnější rozhovor se stvořitelem. A když řeknu, že hlína je umění, to se může stát provokujícím bojištěm diskuzí.. Nikdo nikdy neřekl, co vlastně hlína je a jak to dělá, že má sílu dát život nám a této zemi. Je jednoduše tím, čím musí být.
Po letech práce s užitou keramikou, jsem objevila krásu keramické plastiky - je to pro mě úplně jiný svět.
,,Již na studiích na AVU mě inspirovalo gotické figurální sochařství. Později jsem našla téma pro svou budoucí tvorbu v sochařství a architektuře starověkého Řecka a Říma. Tam se zrodila hlavní náplň mé tvorby: konstrukce-destrukce, kontrast mezi dokonalostí a poničením. Ve své práci chci vyjádřit abstraktní formou pocity, prožitky lidí, mezilidské vztahy, kontrasty mezi láskou a nenávistí, vítězstvím a porážkou, radostí a smutkem."
,,Má práce se jmenuje Luxury/Luxus. Vznikla jako diplomová práce a jedná se o určitý druh dialogu dnešní doby."
Rád dělám z hlíny. Pán Bůh taky, ale někdy si říkám, že měl skončit u džbánku.
CHOVANEC IVO
Tvar chápu velice měkce a uzavřeně. Dominující oblé formy evokující utajený - tušený proces, koncentraci, samotu, tělesnost, ticho a spolu s konečnou hladkostí a možností doteku pocit bezpečí. Rafinovanou střídmostí vyzývá k tiché a intimní kontemplaci.
KOSOVÁ DANIELA
Můj vztah ke keramice? Maximální obdiv a úcta k tomuto prastarému řemeslu s nekonečnými možnostmi kreativity.
Baví mě dělat zdánlivě nesmyslné věci, baví mě dělat věci jen tak, baví mě dělat věci dlouho, baví mě nehledět na výsledek, baví mě kopat hlínu, baví mě sypat hlínu, baví mě pálit hlínu...mě to baví...
,,Je to především mé povolání, stav ducha/dnes i těla/ a něco jako partnerský vztah. Vyžaduje lásku a toleranci, přestože jsou i momenty na zabití. Volná tvorba, potažmo s figurou je pro mě protipólem práce designerské. Lidské tělo je objekt skýtající ohromné množství, jak jeho prostřednitctvím vyjádřit v podstatě cokoliv."
OLIVA MIROSLAV
V posledním období se inspiruji dětskými kresbami, tzv. hlavonožci. Jim blízcí jsou také andělé, sirény, kočky, sovy i idoly spojené nejen s dětstvím, ale také s antickou tradicí.
,,Tvořím pravdivě. Skrze mě vznikají objekty-postavy, které nesou poselství. Jsou odrazem mého vnitřního světa. Pomáhají mi vyrovnat a vyladit vlastní já. Janak to neumím."
PELECHOVÁ EVA
Keramika je podle mě krásná, silná osobnost plná rozporů, nenapravitelně svéhlavá. Snad díky tomu je skrze ni možné sdílet cokoli.
POTŮČKOVÁ NADĚŽDA
Vznik nádoby, či jakéhokoliv artefaktu z beztvaré hlíny, je v podstatě vždy dobrodružstvím.
,,Keramiku vnímám jako přirozený materiál, který je zde odedávna a patří ke každodennímu životu, tak jako voda, vzduch, chléb a láska."
Když už člověk tahá za kratší konec špagátu, chci aby byl hliněný, malovaný a poctivě ukroucený...
Zaznamenávám fragmenty postřehů z těchto míst, kde bydlím, do kameninové hlíny. Moře v neustálém pohybu kreslící různé linie při klidném vlnění až po zběsilé bouření, ptáci, písek, skály, tvary, struktury, barvy...v neustálé přeměně...jsou ispirací k mým kameninovým objektům.
Můj zájem o formu a materiál mě dovedl ke studiu skla a keramiky na vysoké umělecké škole ve Švédsku. ve své práci se zabývám dvoj a trojrozměrným vyjadřováním jako je fotografie, film, malba a sochařství. Svou tvorbou se mimo jiné podílím na realizaci projektů do veřejného prostoru. Ke keramice se průběžně ráda vracím.
ROUČKA EVA
Moje tvorba je figurativní (i když)...dívá se člověku do duše a nastavuje zrcadlo zásadním,,nemocem" společnosti.
,,Současná umělecká tvorba se keramické hlíně usilovně vyhýbá. O to usilovněji se snažím s tímto materiálem pracovat a práce s figurálními motivy, zejména zvířaty, mě těší."
,,Keramika je pro mě jedním ze způsobů, jak vyjádřit své sny, prožitky a představy."
Keramika mi dává pocit svobody v tvorbě a životě.
Ten, kdo žije v Netvořicích a ještě k tomu mezi hřbitovem a kostelem a na obě místa má coby kamenem dohodil, tak ten chápe život úplně jinak než ten, co bydlí na náměstí proti bance. Kdyby si každý člověk uvědomil nepoměr toho, jak dlouho je živ, k tomu, jak dlouho bude mrtev, jistě by se mnohé na světě dalo změnit k lepšímu.
,Figura je pro mne zosobněním člověka, jeho role v tomto světě, ve kterém lidé prožívají mnoho věcí podobně a proto je lidská figura formou vyjádření mých vlastních pocitů, obav či tužeb."
...tvořit z hlíny je hrou. Snažíš se vyhrávat, protože si myslíš,že na to máš. Omyl. Vyhraješ tehdy,pokud necháš vyhrát ji.
Celoživotní náplň, stále je co se učit, stále je co objevovat, stále mám plno nápadů, které chci realizovat.